y/>

niedziela, 2 lutego 2014

Japoński z Mirai! #1



Konnichiwa!
W tej notce napiszę o słówkach po japońsku,które na razie się nauczyłam.Nie jest tego specjalnie dużo bo uczę się zaledwie od dwóch tygodni.Wszystkiego nauczyłam się z internetu.Najpierw jakieś znajdowałam np.na jakimś blogu (większość rzeczy właśnie wzięłam z tego bloga,mam nadzieję,że się obrazisz jak wezmę coś od ciebie o i gomenasai,że nie zapytałam),ale niektóre znalazłam w internecie.Od razu mówię,że będą tu na razie tylko słówka bo w ogóle nie umiem pisać po japońsku.Więc zacznijmy.


1.Przywitania i pożegnania 

konnichiwa - dzień dobry
ohayo - cześć
konbawa - dobry wieczór
sayounara - żegnaj
oyasumi nasai (można tylko oyasumi) - słodkich snów


2.Osoby,przykładowe zdania

watashi - ja
anata - ty
watashitachi - my
anatatachi - wy

Watashi wa Mirai desu - Jestem Mirai.
Anata wa baka desu! - Jesteś głupia!


3.Pytania i przeczenia

W pytaniu wystarczy do desu dopisać ka na końcu i trzeba pamiętać o odpowiednim początku.
Czyli jeśli pytasz o kogoś na początku musi być anata a jeśli chcesz zapytać o siebie watashi.

Anata wa Mirai desuka? - Czy jesteś Mirai?
Watashi wa baka desuka? - Czy ja jestem głupia?

hai - tak
lie - nie

Anata wa koukousei desuka? - Czy jesteś licealistą/licealistką?
Lie,watashi wa daigakusei desu. - Nie,jestem studentem/studentką.


4.Liczby do 10


1 - ichi
2 - ni
3 - san
4 - shi
5 - go
6 - roku
7 - nana
8 - hachi
9 - kyuu
10 - jiu


5.Kraje, kontynenty i kierunki świata

sekai - świat


Anglia - Igirisu
Austria - Ōsutoria
Belgia - Berugii
Białoruś - Berarūshi
Bułgaria - Burugaria 
Chorwacja - Kuroachia 
Cypr - Kipurosu 
Czechy - Cheko 
Dania - Denmāku 
Estonia - Esutonia 
Finlandia - Finrando 
Francja - Furansu 
Grecja - Girishia 
Hiszpania - Supein 
Holandia - Oranda 
Irlandia - Airurando 
Litwa - Ritoania 
Luksemburg - Rukusemburugu 
Łotwa - Ratobia 
Malta - Maruta 
Niemcy - Doitsu 
Norwegia - Noruwee 
Polska - Pōrando 
Portugalia - Porutogaru 
Rosja - Roshia 
Rumunia - Rūmania 
Słowacja - Surobakia 
Słowenia - Surobenia 
Szkocja - Sukottorando 
Szwajcaria - Suisu 
Szwecja - Suweeden 
Turcja - Toruko 
Ukraina - Ukuraina 
USA - Beikoku/ Amerika gashhūkoku 
Walia - Weeruzu 
Węgry - Hangarii 
Wielka Brytania – Eikoku 
Włochy - Itaria 

Afryka – Afurika
Ameryka Południowa – Minami Amerika
Ameryka Północna – Kita Amerika
Antarktyda – Nankyoku tairiku
Australia – Ōsotoraria
Azja - Ajia
Europa - Yōroppa

północ – kita
południe – minami
wschód – higashi
zachód – nishi


6.Kolory

shiro - biały
kuro - czarny
pinku - różowy
orenji - pomarańczowy
ao - niebieski
aka - czerwony
kin - złoty
kiiro - żółty
midori - zielony
murasaki - fioletowy
chairo - jasny brąz (herbaciany)
dou - brązowy
gin - srebrny


7.Zwierzęta ♥

inu - pies
neko - kot
nezumi - mysz
sakana - ryba
jean - koń
tora - tygrys
mitsubachi - pszczoła
hebi - wąż
kirin - żyrafa
panda - panda (xD)
risu - wiewiórka
zou - słoń
araiguma - szop
ushi - krowa
buta - świnia
hitsuji - owca
kame - żółw
ookami - wilk
tori - ptak
raion - lew
kuma - niedźwiedź 
pengin - pingwin
saru - małpa
kaeru - żaba
kitsune - lis
usagi - królik
ari - mrówka
rakuda - wielbłąd 
chita - gepard
niwatori - kurczak
chinpanji - szympans
kurokodairu - krokodyl
shika - jeleń
iruka - delfin
ahiru - kaczka
washi - orzeł
kitsune - lis
yagi - koza
hamusuta - chomik
mendori - kura
kaba - hipopotam
kangaru - kangur
tokage - jaszczurka
robusuta - homar
tako - ośmiornica
fukurou - sowa
same - rekin
katatsumuri - ślimak
kumo - pająk
shimauma - zebra

---------------------------------------------------------------------------------------------
I to tyle w tej notce mam nadzieję,że wam się spodobało *-* A jeśli zrobiłam jakieś błędy to gomenasai i miło by było gdybyście napisali mi je w komentarzach.Pa :)) 










2 komentarze :

  1. O kurcze. Namęczyłaś się trochę z tym postem. Jest świetny. *_* W końcu część refrenu z piosenek Kyary Pamyu Pamyu ma dla mnie sens. :D <3

    OdpowiedzUsuń
  2. To tak zacznę od tego że podziwiam Cię! Ja uczę się od roku i dopiero zaledwie miesiąc temu opanowałam podobną ilość słówek! Gdzieś słyszałam że powinno się zacząć naukę japońskiego od wymowy. Ponieważ nie jest ona trudna np. otousan:otōsan- おとうさん- przeczytamy to: otoosan bez "u". Potem pismo a potem słówka. Ale każdy wybiera jak mu lepiej. ^^ Nie jestem wielce znawczynią tego oto języka więc nie będę innym mówiła co i jak. Powodzenia w blogowaniu! (^.^)/

    OdpowiedzUsuń